Rabu, 16 Mac 2011

Hidup Dengan Akhlak Al-Quran

Adakah anda ingat akan isu pembuangan anak, keruntuhan akhlak, cerai dan yang sewaktu dengannya. Pada pendapat anda kenapa semua ini berlaku? Adakah kerana pembangunan yang maju? Atau pengaruh televisyen? Atau pun pengaruh budaya barat? Semua ini salah satu dari sebab berlakunya perkara-perkara tersebut. Ini semua berkenaan hati dan iman dalam diri masing-masing. Rasulullah S.A.W. diutuskan Allah adalah kerana untuk menyempurnakan akhlak. Tapi kenapa umat Islam zaman sekarang, orang Islam di Malaysia khususnya tidak mengikut apa yang diajarkan Rasulullah S.A.W. tetapi lebih suka ikut cara Barat yang mana terang lagi bersuluh cara hidupnya lebih teruk dari haiwan.

Rasulullah S.A.W. bersabda mafhumnya : "Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal dem sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jika mereka masuk lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka. Para sahabat bertanya : " Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang Tuan maksudkan?" Rasulullah menjawab : "Siapa lagi?" (kalau bukan mereka)." HR. Muslim.
Marilah kita kembali ke kehidupan Rasulullah S.A.W. dan para sahabat yang penuh dengan kasih sayang serta disulami keimanan kepada Allah.

Agama Islam itu indah. Marilah kita ikut akhlak Rasulullah yang seperi Al-Quran. Marilah kita hidupkan kembali akhlak Al-Quran!!!
Inilah kehidupan......

0 ulasan: